-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:50353 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

درباره ء عالم ذر توضيح دهيد.
جهت مطلع شدن از مفهوم عالم ذر به تفسيرهاي گوناگون از آيه {A{/Bأَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلي {w15-19w}{I7:172I}/}A} توجه فرماييد: 1- برخي از آن، چنين برداشت كرده اند كه قبل از تولد، ارواح همه انسان ها درعالم ملكوت، وجود داشته و در آن جا گفت و گوهايي بين انسان و خدا انجام گرفته است. اين ديدگاه داراي اشكالات چندي است؛ از جمله: اولاً، اين ديدگاه مبتني بر نظريه تذكار افلاطوني است كه ملاصدرا آن را ابطال كرده است. افلاطون معتقد بود روح قبل از جسم موجود بوده و همه چيز را مي دانسته و بعد كه با بدن متحد شده همه را فراموش كرده است. پس آنچه را كه مي آموزد در واقع «فراگيري» نيست، بلكه «يادآوري» است. ملاصدرا ثابت كرد كه روح جسمانيةالحدوث و روحانية البقاست. در بدن در شرايط خاصي ايجاد مي شود و وجود پيش از بدن ندارد. اشكال ديگر آن، اين است كه اگر روح قبلا بوده و در پيمان الهي شركت داشته، پس چرا هيچ كس آن را به ياد نمي آورد. 2- ديگر مفسران گويند: آيه شريفه بيانگر حقيقت ديگري است و آن فطرت خداجو و خداشناسي آدميان است. بنابراين اذعان به حقيقت توحيد - كه در آيه به لفظ «بلي» آمده است - يك اقرار شفاهي نيست؛ بلكه واقعيتي جبلّي و نهادي است كه در ضمير هر انساني حتي منكران زباني به ربوبيت پروردگار، نيز وجود دارد. اين ديدگاه هم از اشكالات فلسفي فوق پيراسته و هم با تحقيقات روان شناختي جديد كاملا سازگار است. براي آگاهي بيشتر ر . ك : (فطرت ، شهيد مطهري).

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.